وبلاگ مدرسه اباجعفر الباقر علیه السلام

مقام معظم رهبری (مد ظله)اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم.

وبلاگ مدرسه اباجعفر الباقر علیه السلام

مقام معظم رهبری (مد ظله)اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم.

طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳ ب.ظ

مساله نماز آیات (زلزله) زلزله قم مورخ 25 / 12 / 95

مدرسه ابا جعفر الباقر علیه السلام - به گزارش خبرگزاری فارس از قم، زلزله 3.6 ریشتری لحظاتی قبل قم را لرزاند.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت 19:35:06.1 زلزله ای به بزرگی 3.6 ریشتر در عرض جغرافیایی 26.654 و طول جغرافیایی 50.774 در عمق هشت کیلومتری شهر قم را لرزاند.

انتهای پیام/78027

مسأله 1498 موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى‌افتد، انسان باید (1) فوراً نماز آیات را بخواند (2) و اگر نخواند معصیت کرده (3) و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.

(1) زنجانى: مکلف باید ..

(2) خوئى، زنجانى: به نحوى که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر (زنجانى: بدون عذر) تأخیر کرد، معصیت کرده (زنجانى: و باید هر چه زودتر بخواند) و بنا بر احتیاط وقت خواندن، نیّت ادا و قضا نکند.

(3) مکارم: و احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.

تبریزى: مسأله در نماز آیات براى زلزله یا رعد و برق و بادهاى سیاه و مانند آنها لازم است مکلّف نماز آیات را فوراً بخواند و چنانچه تأخیر بیندازد، أحوط آن است که به قصد ما فی الذّمّه بیاورد و قصد اداء و قضا نکند.

سیستانى: مسأله موقعى که زلزله مى‌آید یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى‌افتد و بخواهد احتیاط کند اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوى که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر تأخیر کرد، احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیّت ادا و قضا بخواند.

________________________________________
خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم - ایران، هشتم، 1424 ه‍ ق

کیفیت نماز آیات 

مسأله 1508 در نماز آیات ممکن است انسان (1) بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر (2) از آن را بخواند و به رکوع رود (3) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید، مثلًا به قصد سورۀ «قُل هو اللّٰه احد»، «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» بگوید (4) و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «اللّٰهُ الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» (5) و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و بعد از سجدۀ دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد (6).

(1) زنجانى: شکل دیگر خواندن نماز آیات این است که انسان ..

(2) خوئى، گلپایگانى، صافى، زنجانى، تبریزى: یک آیه یا کمتر یا بیشتر ..

(3) سیستانى: یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند بلکه کمتر از یک آیه را نیز مى‌تواند بخواند، ولى باید بنا بر احتیاط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم اللّٰه» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود ..

(4) مکارم: بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود بعد سر بردارد و قسمت دوّم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوّم را هم به همین صورت به جا آورد، مثلًا سورۀ قل هو اللّٰه أحد را به ترتیب زیر تقسیم کند: قبل از رکوع اوّل بسم اللّٰه الرحمن الرحیم بگوید ..

(5) سیستانى: مثلًا در سورۀ فلق اوّل «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ غٰاسِقٍ إِذٰا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ النَّفّٰاثٰاتِ فِی الْعُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ» ..

تبریزى: مثلًا به قصد سورۀ «قل هو اللّٰه أحد»، «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «اللّٰهُ الصَّمَدُ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «لَمْ یَلِدْ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ لَمْ یُولَدْ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» ..

(6) خوئى، سیستانى، تبریزى، نورى: و نیز جایز است که به کمتر از پنج قسمت تقسیم نماید لکن هر وقت سوره را تمام کرد، لازم است حمد را قبل از رکوع بعدى بخواند (تبریزى: و بنا بر احتیاط لازم با بسمله تنها رکوع نکند).

زنجانى: [و] شکل دیگر نماز آیات آن است که سوره را به کمتر از پنج قسمت تقسیم کند، لکن هر وقت سوره را تمام کرد، لازم است حمد را بخواند، و سپس تمام یا بعضى از سوره را به شکلى که اشاره شد، بخواند و سپس به رکوع رود.

________________________________________
خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم - ایران، هشتم، 1424 ه‍ ق


نظرات (۱)

ممنون دوست عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی