وبلاگ مدرسه اباجعفر الباقر علیه السلام

مقام معظم رهبری (مد ظله)اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم.

وبلاگ مدرسه اباجعفر الباقر علیه السلام

مقام معظم رهبری (مد ظله)اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم.

طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۷:۴۸ ق.ظ

مقاله ای کوتاه از مباحث اسم آلت در مباحث علم صرف

مطلب اول : شرط افعال مشتق منه در اسم آلت

از افعالی میتوان اسم آلت مشتق کرد که علاجیة باشند ، یعنی : افعالی باشند که صادر شدن آنها نیاز به عضوی از اعضای ظاهری بدن داشته باشند نظیر فعل ضرب ، قتل ، کسر ، و... بر خلاف افعالی مانند : بخل ، حسد ، حبّ و بغض و..

مطلب دوم  : اوزان اسم آلت در کلام 

در اوزان اسم آلت اختلاف شده است :

 قول اول : اکثر صرفیون اوزان او را  تا سه وزن شمرده اند : مفعال و مفعلة و مفعل ، لکن طبق همین قول اختلاف شده است که آیا هر سه وزن در عرب اصالت دارند یا خیر ؟ ظاهر عبارت بعضی مثل تفتازانی در شرح تصریف آن است که هر سه وزن اصالت دارند لکن بعضی دیگر مثل سید عبدالله بن محمد ( معروف به نقره کار ، شارح کتاب شافیة ) قائل است که اصل در اسم آلت وزن مفعال است ، و دو وزن دیگر ( مفعل و مفعلة ) گویا مشتق از وزن مفعال است ، توضیح : مِفعل همان مفعال است لکن به حذف الف آن ، و مِفعلة هم همان مفعال است لکن به حذف الف و بدل آمدن تاء در آخر آن ، وبعضی دیگر مثل سیبویه قائلند که وزن اصلی در اسم آلت : مفعل و مفعلة است ، و وزن مفعال در کلام عرب اصل نیست  . ( نکته : ظاهراً اصل در کلام سیبویه غیر اصلی است که در کلام نقره کار است ؛ چرا که لعلّ در قول سیبویه مراد از اصل : کثرت استعمال باشد لکن در کلام نقره کار به معنای حالت اولیه  ، و لذا شاید بین این دو قول منافاتی نباشد )

قول دوم : بعضی از نحاة مثل صاحب مراح الارواح قائلند که أوزان اسم آلت دو تا است : مفعل و مفعال (  البته در اکثر نسخ این کتاب ) ، واصل در اسم آلت را هم وزن مفعل دانسته است نه مفعال ( نکته : لعلّ این اصل هم به معنای کثرت استعمال باشد ) .

قول سوم : بعض دیگر از نحاة قائلند که : اوزان اسم آلت چهار تا است : مفعال و مفعل و مفعلة و مُفعُل ، لکن مشهور گفته اند که کلماتی که بر وزن مُفعُل آمده اند أولا مشتق نیستند و ثانیا خود آلتند نه اینکه اسم آلت باشند . راجع الی شرح التصریف للتفتازانی .


مطلب دوم :  سماعی بودن یا قیاسی بودن اوزان اسم آلت

در این بحث هم اختلافاتی وجود دارد :

قول اول : ظاهر عبارات اکثر صرفیون ( که در رأس آنها ابن حاجب است ) : وزن مفعال و مفعل قیاسی است بر خلاف وزن مفعلة ؛ لأنه سماعی .  ( کتبی نظیر : شرح تصریف ، کتاب مجموعة الشافیة : شرح چاربردی و شرح ابن جماعة بر چاربردی ، شرح نقره کار بر شافیة و.. تصریح به این مطلب کرده اند ، و همان طور که گفته شد صاحب مراح الارواح از وزن مفعلة یادی نکرده است ، ولذا بعضی در وجه آن گفته اند که چون سماعی بوده است و کم استعمال ، مصنف کتاب از او یادی نکرده است )

قول دوم : بعضی از صرفیون نظیر صاحب کتاب شرح نظام بر قائلند که هر سه وزن اسم آلت قیاسی است لکن نه به آن معنای قیاسی¬ای که مشهور و متبادر است ( یعنی به این معنا که از هر فعلی خواستیم میتوانیم یکی از این اوزان اسم آلت را مشتق کنیم ) ، بلکه معنای قیاسی بودن اوزان اسم آلت بدین معناست که : اگر شما وزنی از این اوزن را مشاهده کردید ( در کلام عرب ) که در ضمن مادة¬¬ای از فعلی مشتق شده است نظیر مفتاح از فتحتُ ، استعمال و اطلاق این مفتاح منحصر به آن اسم آلتی که اولین بار به خاطر او اسم آلت ساخته شده است ، بلکه هر آن وسیله ای که مفتاحیت برای فتح بر آن صدق کند ، شما میتوانید این وزن مفتاح را بر او اطلاق کنید . لذا به وسیله و آلتِ ضرب و زدن نمیتوانیم مضربة بگوئیم ؛ چرا که اصلا استعمال اولیه¬ای در کلام عرب وجود ندارد که از ضرب بر وزن مفعلة اسم آلت ساخته باشند ، بر خلاف نظیر خود لفظ مفتاح . ( به عبارة أخری : معنی القیاسی فی اوزان اسم الآلة : هی صحة اطلاق هذا الاسم علی کلّ معنی یناسب معه )

مدرسه ابا جعفر الباقر علیه السلام (حسن مرزانی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی